דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

ICQ : חיבור בין אנשים והשראה ליזמים

המוצר: תוכנה להעברת מסרים מיידיים בין משתמשי מחשב
המפתחים: יאיר גולדפינגר, ספי ויגיסר, אריק ורדי ואמנון אמיר
החברה: מיראביליס תחילת פיתוח: 1996

את חלום ה"אקזיט" הישראלי הציתה לראשונה חברת מיראביליס ב-1998: ארבעה צעירים מוכשרים פיתחו תוכנה חינמית למסרים מיידיים בשם איי-סי-קיו (ICQ , נשמע כמו I Seek You – “אני מחפש אותך”).
התוכנה זכתה מייד להצלחה עולמית מסחררת: כעבור 19 חודשים בלבד נמכרה מיראביליס לענקית האינטרנט AOL בסכום הדמיוני והגבוה ביותר עד אז בתחום האינטרנט: 407 מיליון דולר – וזאת מבלי שהראתה רווח של דולר אחד.
בעידן שלפני הרשתות החברתיות, ארבעת המפתחים, יחד עם יזם ההיי-טק והמשקיע יוסי ורדי, אביו של אחד מהם, הבינו את הצורך בחיבור בין אנשים הגולשים באינטרנט. הטכנולוגיה שפיתחו מאפשרת לדעת מי מחובר לאינטרנט בכל מקום ובכל רגע נתון ויוצרת תקשורת בין שני אנשים באמצעות מסרים כתובים, מבלי להיות תלויים בספק האינטרנט שאליו הם מחוברים. הפיתוח התחיל ביולי 1996 והסתיים בנובמבר של אותה שנה.
ICQ, הרשת החברתית הראשונה בעולם, התקבלה בהתלהבות רבה על ידי משתמשים בארץ ובעולם והופצה באופן ויראלי במהירות רבה. ב-1998 הצטרפו אליה שלושה מיליון משתמשים חדשים מדי חודש ובמשך שבע שנים היא ניצבה במקום הראשון באתר ההורדות הפופולרי ביותר
באינטרנט -Download.com.
ICQ חוללה שתי מהפכות: ברמה העולמית, היתה זאת הפעם הראשונה שכל שני אנשים בעולם שיש להם מחשב ואינטרנט יכלו לתקשר זה עם זה באמצעות מסרים מהירים; בארץ היא חוללה את מה שכונה אז “אפקט מיראביליס”. לראשונה התברר באיזו מהירות אפשר להקים חברה משגשגת ובעלת שווי גבוה מכוח ההמצאה והיצירתיות בלבד. העסקה עוררה את דמיון הצעירים הישראלים ובעקבותיה פנו רבים לתחום האינטרנט.
ICQ שלטה בשוק המסרים המיידיים עד שקמו מתחרות חדשות ומתקדמות יותר. היו למעלה מאלף ניסיונות לחקות את התוכנה, מביניהם הצליחו Skype ,WhatsApp ,WeChat ועוד. מבחינה זו תרמה התוכנה לפיתוח תעשייה שלמה שאי אפשר להעלות על הדעת את האינטרנט בלעדיה.

בתמונה: עובדי מיראביליס עם סטיב קייז, מנכ"ל AOL , לאחר רכישת החברה

ICQ: Connecting People Instantly

Product: ICQ
Developers: Yair Golfinger, Sefi Vigiser, Arik Vardi, Amnon Amir
Company: Mirabilis Start of Development: 1996

סימנייה