דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

CT: שקט! מצלמים מבפנים

המוצר: CT טומוגרפיה ממוחשבת
המפתח: ד”ר אברהם סוחמי החברה: אלסינט
תחילת הפיתוח: 1974

ב-1972 המציא הפיזיקאי גודפרי האונספלד, זוכה פרס נובל, את הטומוגרפיה הממוחשבת (CT), ומכר את המצאתו לחברת EMI שבנתה את ה- CT הראשון.
פרופ’ סעדיה עמיאל מנחל שורק הציע לאברהם סוחמי, מייסד אלסינט וד”ר לפיזיקה גרעינית מהטכניון, לפתח מכשיר CT . אלסינט, שקמה בתמיכת עוזיה גליל כחברה-בת של אלרון, כבר פיתחה מצלמה גרעינית רפואית והיתה החברה הישראלית הראשונה שהונפקה בנאסד"ק. היא החלה בפיתוח מכשיר CT להדמיה רפואית של הגוף: הקרנת קרני רנטגן דרך הגוף בזוויות שונות; כאשר גלאים קולטים את הקרניים והמחשב מעבד את הנתונים ויוצר את תמונת חתכי הגוף.
חברות גדולות אחרות החלו לפתח CT אך אלסינט פרצה וביססה את מעמדה כמובילה עולמית בתחום ההדמיה הרפואית. פיתוח הטומוגרף הראשון ארך שנתיים; לא היו אז תוכנות או מחשבים מתאימים, והצוות, שכלל את צבי נטר, דני ענבר, דן בן-זאב, דוד פרויינדליך וצבי באר, בנה מכניקה מורכבת ומחשב אלקטרוני ייעודי. ה- CT הראשון הוצג ב-1976 והצלחת אלסינט היתה מסחררת: מאות מכשירים נמכרו והמכירות צמחו. ה-CT נחשב לפסגת הטכנולוגיה הישראלית, וכשנשיא מצרים אנואר סאדאת הגיע לישראל, הוא בא לחיפה לראות את מוצרי ההדמיה של אלסינט.
ב-1981 רכשה אלסינט את עסקי ה-CT של חברת Pfizer , והגיעה לנתח של 10% מהשוק העולמי. ב-1984, החל פיתוח מכשיר ה-MRI, שהיה הצלחה נוספת ונמכר במיליון דולר ליחידה. אלא שלחברה קמו מתחרים והיא הפסידה כסף רב. עקב הביקורת שנמתחה עליו התפטר ד”ר סוחמי ונסע לארצות הברית, שם עבד בתחום הטכנולוגיה. ב-1995 הגיעו המכירות ל-311 מיליון דולר ובאותה שנה העסיקה אלסינט 3,000 עובדים בארץ ובעולם. ב-1996 נמכרו חטיבות אלסינט ל- GE ול- Phillips ב-600 מיליון דולר.
ב-2016 הקים ד”ר סוחמי את חברת אלסינט טומוגרפיה - שמפתחת טומוגרף חדשני המבוסס על המצאה שלו: מדידת המבנה החשמלי של הגוף באמצעות אותות חשמליים, לבדיקה מהירה ולא פולשנית של סרטן השד.
החברה מבצעת מחקר משותף וניסויים קליניים עם המרכז הרפואי רמב”ם.

CT: Quiet - We’re Filming Inside

Product: CT – Computed Tomography
Developer: Dr. Avraham Suhami Company: Elscint
Start of Development: 1974

סימנייה