דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

Renaissance : ניתוח על ידי רובוט

המוצר: מערכת הנחיה רובוטית לביצוע ניתוחים
המפתחים: פרופ' משה שוהם, אלי זהבי החברה: מזור רובוטיקה
שנת הקמה: 2001

רפואה ורובוטיקה – שתי חזיתות שבהן מדינת ישראל נמצאת בשורה הראשונה, משולבות יחד כחזית אחת בחברת מזור רובוטיקה. ב-2001 חברו פרופ' משה שוהם, מנהל המעבדה לרובוטיקה בטכניון, ואלי זהבי, סמנכ"ל ומנהל הנדסה לשעבר בחברת אלסינט, לשיתוף פעולה הממנף את יתרונות הדיוק הרובוטי לתחום הרגיש של ניתוחי עמוד שדרה, שבהם כל תזוזה עלולה לפגוע באיברים רגישים. שם החברה שהקימו, מזור טכנולוגיות ניתוחיות, הוחלף בהמשך למזור רובוטיקה.
הטכנולוגיה הייחודית, Core , מאפשרת לבצע פרוצדורות כירורגיות יעילות, מדויקות וניתנות לחיזוי. למעשה, מדובר בשילוב של ארבע טכנולוגיות מפתח: ניתוח מתמטי משוכלל בתלת-ממד של המקום בעזרת כלים וירטואליים לקביעת יעדים ותוכנית לניתוח; מנוע מבוסס-אלגוריתם מתקדם לזיהוי אנטומי; מערכת מכשירים בעלי תאימות ביולוגית שמחברים את הזרוע הרובוטית לאנטומיה השלדית של החולה בזמן הניתוח, ובכך מבטיחים דיוק מרבי באמצעות חיבור חזק ויציב; וכלי רישום מתקדם לניתוח הנתונים ולהתאמת הדימויים שצולמו מזוויות גוף שונות.
מוצר הדגל של מזור הוא הרנסנס (Renaissance), מערכת הנחיה רובוטית שמשפרת את דיוק ניתוחי ההשתלות ומונעת ככל האפשר נזק עצבי. ב-2011 קיבלה מערכת הרנסנס את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), לשימוש בניתוחי עמוד שדרה והיא הושקה בשוק המסחרי. ב-2012 היא אושרה גם לשימוש בניתוחי מוח. המערכת הציגה שיעור של 99% הצלחה בייצוב עמוד השדרה, לעומת שיעור של 90-86% הצלחה בניתוחים שבהם לא נעשה בה שימוש. מעבר לאחוזי ההצלחה הגבוהים בניתוח, הודות לפולשנות המופחתת, הטכנולוגיה של מזור מקצרת את זמני האשפוז, מפחיתה את הסיכון ללקות בזיהומים ומצמצמת את ההוצאות הרפואיות.
בפברואר 2014 נבחר פרופ' שוהם לאקדמיה הלאומית להנדסה(NAE) על תרומה לטכנולוגיה רובוטית לניתוחים מונחי תמונה.

Renaissance: Healing Through Innovation

Product: Innovative Technology for Predictable, Efficient and Precise Surgical Procedures.
Developers: Prof. Moshe Shoham, Eli Zahavi
Company: Mazor Robotics  Year of Foundation: 2001

סימנייה