דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

ND0612 : רפואה שמובילה לעתיד יציב יותר

המוצר: טיפול חדשני לחולי פרקינסון
החברה: נוירודרם
תחילת הפיתוח: 2008

ביולי 2017 רעשה התקשורת הישראלית כאשר תאגיד מיצובישי טנאבה היפני הודיע כי ירכוש את חברת הביו-מד הישראלית נוירודרם תמורת 1.1 מיליארד דולר. היתה זאת עסקת הרכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית שנעשתה בתחום הפארמה.
נוירודרם הוקמה ב-2003 במסגרת חממת אופקים כדי לשפר את חייהם של חולי הפרקינסון - מחלה חשוכת מרפא שהתקדמותה פוגעת יותר ויותר בתפקוד החולה. מדעני החברה, בהובלת ד"ר עודד ליברמן, פיתחו ב-2008 רעיון ייחודי בעל פוטנציאל לטפל במחלות מערכת העצבים המרכזית ובמיוחד במחלת הפרקינסון.
כיום, הטיפול העיקרי והנפוץ בחולי הפרקינסון מתבצע באמצעות גלולת לבודופה (Levodopa). תרופה זו מפצה על החוסר בדופמין האופייני למחלה ומאטה את התקדמות הפרקינסון, אך לאופן נטילתה חסרונות משמעותיים. הלבודופה מאופיינת בפירוק מהיר בדם ולכן נטילתה דרך הפה לא מאפשרת שמירה על רמה קבועה בדם ומאיצה את התפתחותם של סיבוכים מוטוריים.
בנוירודרם פיצחו את המולקולה שבבסיס הלבודופה והפכו אותה לנוזלית. החדרה רציפה וקבועה לדם של המולקולה החדשה, ND0612, “עוקפת” רבות מתופעות הלוואי של הגלולה ומאפשרת לתת לחולים מינון גבוה יותר של התרופה לאורך זמן.
במקביל פיתחו בנוירודרם מכשור רפואי חדשני שיאפשר את החדרת ה-ND0612 לגוף: במקום החדרה דרך הקיבה, החולה יישא על גופו מכשיר קטן שבו מחט דקיקה ומשאבה זעירה. בזכות צורת ההולכה החדשנית התרופה חודרת ישר לדם ולא עוברת דרך הקיבה, מה שגורם להפחתה משמעותית בתופעות המוכרות במחלת הפרקינסון. זאת פריצת דרך מדעית חשובה, שכן שימוש במכשור החדשני יספק לחולים טיפול מתקדם, ידידותי, זמין, נוח ובר-השגה.
כיום ה-ND0612 נמצאת בשלב השלישי של הניסויים הקליניים ותוצאות ראשונות צפויות כבר ב-2018. ד”ר ליברמן, מנכ”ל נוירודרם, מאמין כי רכישת החברה על ידי התאגיד היפני, המתמחה בפיתוח ומסחור בתחום הנוירולוגי, תאפשר להפוך את הטיפול לזמין במהירות האפשרית.

ND0612: Medicine for a Steadier Future

Product: Innovative Treatment for Parkinson's Disease
Company: NeuroDerm
Start of Development: 2008

סימנייה