דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

תא לחץ: כשהחמצן הופך לתרופה

המוצר: שימוש בחמצן היפרברי לטיפול בפגיעות מוחיות
המפתח: פרופ' שי אפרתי החברה: אוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם אסף הרופא
תחילת הפיתוח: 2008

טיפול בתא לחץ יכול לחדש רקמות במוח, ובכך לשפר את מצבם של החולים מבחינה נוירולוגית וקוגניטיבית. תגלית זו עומדת בבסיס מחקר פורץ דרך שהוביל פרופ' שי אפרתי, מנהל מו"פ ומרכז סגול לרפואה היפרברית באסף הרופא. למעשה, החמצן משמש כתרופה. המטופלים נכנסים לשעה וחצי לתא לחץ שבו אוויר דחוס, וכמות החמצן בריאות, בדם וברקמות שונות בגופם עולה. כתוצאה מכך משתפר גם תפקוד הרקמות, שניזוקו בשל פגיעה מוחית.
המחקר החל בעקבות תצפית על חולים שהגיעו לטיפול בחמצן היפרברי (תא לחץ) שנועד לחדש רקמות פגועות, ובהשפעת הטיפול מצבם השתפר גם מבחינה נוירולוגית וקוגניטיבית. מיפוי המוח לאחר הטיפול גילה כי אזורים פגועים במוח "חוזרים לחיים" ותפקודם משתפר. בעקבות ממצאים אלו, החל ב-2008, בבית החולים אסף הרופא המסונף לאוניברסיטת תל אביב, מחקר שעסק בחידוש רקמת מוח פגועה בקרב חולים לאחר שבץ מוחי. לאחריו, נחקרה תרומת תאי הלחץ גם במקרים של פגיעות מוח אחרות וביניהן חבלות ראש, נזק מוחי ותסמונת כאב כרונית (פיברומיאלגיה). המחקר והטיפולים הובילו להבנה כי יש להסתכל על הפגיעה המוחית כעל פצע ברקמה ולטפל בו בהתאם.
המחקר הנוכחי מתמקד בירידה הקוגניטיבית הצפויה עם ההזדקנות ובטיפול במחלת האלצהיימר חשוכת המרפא. במקביל מתקיים פרויקט מחקר בסיסי, בהובלת פרופ' אורי אשרי, ראש בית הספר סגול למדעי המוח של אוניברסיטת תל אביב, שמטרתו להבין לעומק את התהליכים הקשורים בטיפול, המביאים ליצירת כלי דם ונוירונים חדשים במוח.
הפעילות המחקרית הענפה בתחומים אלה הופכת את ישראל למרכז מצוינות מוביל עולמי בכל הקשור לשימוש בחמצן היפרברי (תא לחץ), ותורמת למיצובה של ישראל כמרכז עולמי מוביל בכל הקשור לחקר המוח. הפעילות הנעשית בארץ מועתקת גם למרכזים נוספים בארצות הברית, באירופה ובמדינות נוספות.

Pressure Tank: When Oxygen Becomes Medicine

Product: Use of Hyperbaric Oxygen for Treating Brain Injury
Developer: Prof. Shai Efrati  
Company: Tel Aviv University together with Assaf Harofeh  Start of Development: 2008

סימנייה