דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

קלנועית: גלגולה של הצלחה

המוצר: כלי רכב חשמלי קטן לנסיעת בעלי מוגבלות תנועה
המפתחים: יצחק וגבריאל גוטסמן החברה: אפיקים רכב חשמלי
תחילת הפיתוח: 1975

הקלנועית נולדה על שביליו של קיבוץ אפיקים. במהלך שנות השבעים ייבא חבר הקיבוץ יצחק גוטסמן, שעבד במשביר המרכזי, כלי רכב חשמלי קטן מאוסטרליה. הכלי נועד לשימוש במפעל לבידי העץ הקיבוצי לצורכי ניידות ושינוע משאות קלים בתוך המפעל ומחוץ לו. עד מהרה גילו חברי הקיבוץ שכלי הרכב הקטן מהווה תחליף נוח ומהיר לטרקטור, לעגלה עם סוס ולאופניים בהם השתמשו והם ביקשו לייבא כלים נוספים לטובת ענפים אחרים במשק.
גבריאל גוטסמן, מנהל הרכבים בקיבוץ, הציע לחסוך בעלויות הרכב ולייצר כלי דומה במוסך הקיבוצי. חברי הקיבוץ נרתמו למלאכה ותוך זמן קצר פותח ונבנה הרכב החשמלי הראשון מתוצרת הארץ. שמו הראשון של הכלי היה קל-נוע, אחר כך שונה לרב-נוע ומשם - לקלנועית, השם שהפך לסימן המסחרי עד היום.
לקראת סוף שנות השבעים התגבשה אצל האחים גוטסמן ההכרה שהקלנועית יכולה לשמש לא רק ככלי עבודה, אלא ככלי שיאפשר ניידות לאנשים בעלי מוגבלות תנועה. כדי לממש את החזון היה עליהם לבצע עדכונים והתאמות בכלי הקיים. לשם כך פנו השניים לאריק בקר, חבר קיבוץ וסטודנט לעיצוב בבצלאל. בקר, שחשב שכלי כזה יכול להתאים לסבתו, קיבל עליו את המשימה כפרויקט הגמר שלו. הוא עיצב כלי חדש וקטן יותר, שכולל טכנולוגיות עדכניות כגון חלקי פלסטיק ואלקטרוניקה ולכן מתאים יותר לייצור סדרתי. במקביל עשה הקיבוץ את ההכנות לייצור סדרתי של קלנועיות במסגרת מפעל ייעודי.
ב-1978 נולדה באופן רשמי חברת אפיקים רכב חשמלי ומאז ועד היום היא מתכננת, מייצרת ומשווקת קלנועיות למגוון רחב של לקוחות בשוק הישראלי ומחוץ לו. כיום חולשת החברה על כ-70% מהשוק הישראלי, משווקת את מוצריה ביותר מ-25 מדינות ברחבי העולם ומוכרת אלפי קלנועיות בשנה.
מאז עלתה על שבילי הקיבוץ הקלנועית הראשונה, המשיכה חברת אפיקים בפיתוחים טכנולוגיים נוספים בתחום של ניידות ברכב חשמלי. היא מציעה דגמים מגוונים המותאמים ללקוחות עם צרכים שונים, כאשר כולם תורמים להגברת יכולת הניידות של אוכלוסיות מבוגרות ושל בעלי מוגבלויות.

Kal-No'it: Rolling on to Success

Product: A Small Electric Vehicle for the Mobility Disabled
Developers: Yitzchak and Gabriel Gottesman Company: Afikim Electric Vehicles
Start of Development: 1975

סימנייה