דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

קופקסון: פריצת דרך מסחרית וקלינית

המוצר: קופקסון
המפתחים: מכון ויצמן למדע וחברת טבע החברה: טבע
שנת רישום הפטנט: 1971

הרפואה המודרנית מתקדמת בצעדי ענק. אחד הפיתוחים הרפואיים הבולטים והרווחיים הוא מתחום המחלות הניווניות של מערכת העצבים: מוצר לטרשת נפוצה שפיתחה לפני חמישים שנה קבוצת מדענים במכון ויצמן למדע – קופולימר 1, הידוע בשמו המסחרי "קופקסון".
אף שהקופקסון אינו מרפא את המחלה, הוא מהווה פריצת דרך דרמטית בטיפול ובצמצום תסמיני טרשת נפוצה. תפקידו לצמצם את תדירות ההתקפים החוזרים של המחלה ואף להאט את התקדמותה.
לאחר רישום הפטנט ב-1971, וניסויים קליניים שהראו צמצום משמעותי בהתקפים חוזרים ותגובה טובה לזריקות, נרכשו זכויותיו המסחריות של הקופקסון על ידי חברת טבע, אשר יזמה ניסויים קליניים אינטנסיביים בשלב 3.
אבן הדרך המסחרית הראשונה של המוצר נרשמה בנובמבר 1996, כשניתן אישור לזריקות על ידי רשויות הבריאות בארץ. כעבור חודש קיבלה טבע את אישור ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) לשיווק הקופקסון בטיפול בטרשת נפוצה מסוג התקפי הפוגתי. גם מדינות אחרות אישרו את התרופה והקופקסון הפך למוצר גלובלי.
השקת הקופקסון העלתה את שיעורי הטיפול בטרשת נפוצה, מ-12% ב-1997 לכ-50% ב-2002. מגמה זו הפכה את הקופקסון לאחת התרופות הראשונות בעולם שהוקצתה בעבורה תוכנית תמיכה ייעודית לחולים, שכללה תמיכה כספית, הדרכה ותמיכת אחיות יחד עם משאבים חינוכיים.
לאחר שזריקת 20 מ”ל נהנתה מהצלחה מסחרית וקלינית, התרחשה קפיצת המדרגה הבאה של הקופקסון עם שיווקה של זריקה מוכנה ב-2002. לפיתוח זה היו יתרונות גדולים מאוד לחולים שנזקקו לטיפול כרוני, כיוון שמשך הזמן שנאלצו להקדיש להזרקה עצמית יומית ירד באופן דרמטי מארבע דקות בממוצע ל-38 שניות בלבד.
הפיתוח הדרמטי ביותר נרשם ב-2014, כאשר ה-FDA אישר לשווק מינון של 40 מ”ל ובכך התאפשר לחולים הכרוניים להסתפק בשלוש זריקות שבועיות במקום זריקה יומית. פריצת דרך זו הוכרה על ידי ארגון הבריאות IMS כאחת מאסטרטגיות ההמרה המוצלחות ביותר בהיסטוריה של תעשיית התרופות.

Copaxone: Multiple Achievements Treating Multiple Sclerosis

Product: Copaxone
Developers: Weizmann Institute of Science and TEVA Company: TEVA
Year of Patent: 1971

סימנייה