דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

ניר: חדשנות שלוקחים ללב

המוצר: סטנט (תומכן) לעורקי הלב
החברה: מדינול
תחילת הפיתוח: 1992

סטנט ("תומכן" בעברית) הוא התקן מתכתי זעיר בקוטר של מספר מילימטרים המושתל בחולים בטרשת עורקים - אחת המחלות הנפוצות בעולם אשר גורמת להיצרות בעורקים הכליליים ולהפרעה בזרימת הדם לשריר הלב. הסטנט מוחדר לגוף בהליך זעיר-פולשני הנקרא צנתור, מורחב בתוך העורק ובכך משפר את זרימת הדם ללב ומאפשר לחולים להמשיך בשגרת חייהם.
הסטנטים שהומצאו עד ראשית שנות התשעים היו מאוד מוגבלים ואפשרו טיפול במספר לא גדול של חולים. ב-1992 הקימו ד"ר יהודית ריכטר וד"ר קובי ריכטר את חברת מדינול. החזון היה להביא לעולם סטנט לבבי מתקדם, שיוכל להיות מושתל במספר רב של חולים.
תחת הובלתו של ד"ר קובי ריכטר, מדינול פיתחה את "ניר": סטנט חדשני שהיה גמיש מספיק כדי לחצות עורקים מפותלים ויחד עם זאת בעל חוזק מבני שיותיר את העורק פתוח לאחר ההשתלה.
באמצעות "ניר", היה ניתן לטפל לראשונה בחולים רבים שלא ניתן היה לטפל בהם קודם לכן, שכן ההיצרות היתה נרחבת מדי או ממוקמת בעורק מפותל. גם תהליך הייצור של הסטנט היה ייחודי ואפשר חיתוך לייזר של עשרות סטנטים בתהליך אחד, תוך שיפור משמעותי ברמת הדיוק והאיכות של המוצר המוגמר. "ניר" נקרא על שמו של סרן ניר פורז ז"ל, קצין סיירת מטכ"ל שנפל בפעולת החילוץ של החייל החטוף נחשון וקסמן ז"ל ב-1994.
ב-1996, לאחר שהוכיח את יעילותו בניסויים קליניים, אושר "ניר" לשימוש במדינות רבות והחל שיווקו ברחבי העולם. בזכות התכונות הייחודיות שלו והתוצאות הרפואיות הטובות, הוא הפך בתוך זמן קצר לשם דבר בעולם הקרדיולוגיה. לאחר שהושתל ביותר מ-2 מיליון חולים, הוא נחשב לסטנט הנמכר ביותר בעולם באותה תקופה.
ההצלחה אפשרה למדינול להמשיך ולפתח דורות מתקדמים יותר של סטנטים. הדור החדש ביותר של משפחת "ניר" הוא סטנט מצופה תרופה הנקרא אלוניר (EluNIR™), אשר הראה יעילות ובטיחות יוצאי דופן בשני ניסויים קליניים. האלוניר כולל מספר חידושים כגון קפיץ מתכתי חדשני בקצה מערכת ההולכה וציפוי אלסטי מחומר ייחודי, ובכך ממשיך את מורשת החדשנות וההובלה של מדינול.

NIR: Taking Innovation to Heart

Product: Innovative Stent for Coronary Arteries
Company: Medinol
Start of Development: 1992

סימנייה