דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

מעיל רוח: המערכת ששינתה את שדה הקרב

המוצר: מערכת הגנה לרכבים קרביים
החברה: רפאל וחברות נוספות
תחילת הפיתוח: 1987

במהלך שנות השמונים החל צה”ל לעשות שימוש ברכבים קרביים משוריינים (רק”מ). ההערכה היתה כי בתגובה ינסו כוחות האויב לפגוע ברק”מ באמצעות נשק נ”ט מתקדם. לכן הוחלט ב-1987 להתחיל בפיתוחה של מערכת הגנה אקטיבית חדשנית שמטרתה לזהות, ליירט ולהשמיד טילים לפני שהם פוגעים בכלי המשוריין.
המשימה המאתגרת הוטלה על רפאל – חברה ממשלתית שהוקמה עוד ב-1948 ומאז מפתחת ומייצרת מערכות לחימה. צוות של מאות מהנדסים בהובלתם של שלושה זוכי פרס ביטחון ישראל עסק בשנים הבאות בפיתוחה של המערכת, שזכתה לשם “מעיל רוח”.
במהלך הפיתוח התמודדה רפאל עם אתגרים עולמיים חלוציים רבים כמו התקנת מכ”ם על טנק בצורה שתאפשר לו לפעול גם בסביבת לוחמה ופיתוח מערכת שליטה ובקרה חדשנית, מהירה ומתוחכמת.
בתהליך שנמשך לעתים פחות משנייה מגלה מערכת מעיל רוח את האיום שנורה לעבר הטנק או הנגמ”ש ומחשבת אם הוא עומד לפגוע בכלי. אם ההערכה היא שהטיל יפגע, המערכת יורה אמצעי יירוט ומשמידה אותו.
המערכת לא מסתפקת ביירוט הטיל, אלא מזהה את חוליות הנ”ט של האויב – ומאפשרת לטנק לפעול נגדן.
עד לתחילת השימוש במערכת מעיל רוח היה חשוף מערך השריון של צה”ל לפגיעות של טילי נ”ט וטילים מתקדמים אחרים שאיכויותיהם הולכות ומשתפרות. כתוצאה מכך נפגעו חיילים רבים והצטמצמה יכולתם של הטנקים והנגמ”שים לבצע את משימותיהם.
המצב השתנה לחלוטין עם הכנסת מערכת מעיל רוח לשימוש מבצעי ב-2010, ובמיוחד לאחר היירוט הראשון שביצעה ב-2011 בגזרת עזה.
ברפאל מספרים כי לאחר היירוט הראשון התקבלו בחברה שיחות טלפון מאימהות הלוחמים ששהו בטנק בזמן היירוט. הן ביקשו להודות באופן אישי על הצלת חיי בניהן.
מעיל רוח היא כיום המערכת המבצעית היחידה בעולם המסוגלת להגן באופן יעיל ביותר נגד המגוון הרחב של איומי הנ”ט הקיימים. מערכת מעיל רוח אף הותאמה לרכבים בינוניים וקלים, כך שכיום ניתן לצייד בה כמעט כל כלי הלוקח חלק בשדה הקרב.

Trophy: The System that Revolutionized the Battlefield

Product: Defense System for Combat Vehicles
Company: Rafael in collaboration with other companies
Start of Development: 1987

סימנייה