דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

ויארין (זום): ממוקדים במתן מענה ל- ADHD

המוצר: מזון רפואי לטיפול בתסמיני הפרעת קשב וריכוז
המפתחים: צוות המחקר והפיתוח של אנזימוטק בהובלת ד"ר אריאל כץ החברה: אנזימוטק
תחילת הפיתוח: 2005

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) מקבלות בשנים האחרונות תשומת לב ומודעות ציבורית ורפואית רבה. ככל שהיקף האבחון מתרחב והולך – מוערך כי בין 5 ל-12 אחוזים מהילדים מאובחנים כיום כסובלים מהפרעות - מתרבים גם הניסיונות למצוא להן טיפולים שונים.
הטיפול השכיח ביותר בהפרעות קשב וריכוז הוא באמצעות תרופות ממשפחת הסטימולנטים (כגון “ריטלין”). תרופות אלה נמצאו יעילות ביותר, אך בחלק מהמקרים מתלוות לשימוש בהן תופעות לוואי. בנוסף, השפעתן היא לזמן מוגבל של כמה שעות. השימוש בסטימולנטים נמצא במחלוקת בקרב אנשי המקצוע, בעיקר כאשר מדובר במטופלים בגיל הילדות.
חברת אנזימוטק הוקמה ב-1989 על ידי ד"ר אריאל כץ במטרה לפתח מוצרי מזון רפואי (medical foods) ותוספי תזונה מתקדמים. ב-2005 זיהה צוות הפיתוח של החברה קשר בין רמות נמוכות של שומנים מסוימים בדם לבין הפרעות קשב וריכוז וראה בממצא זה הזדמנות למציאת פתרון להקלת הסימפטומים. אנשי החברה סברו כי ניתן לפתח מזון רפואי ייחודי שייתן מענה למחסור בשומנים אלה.
ב-2006 פיתחה החברה את הוויארין (Vayarin), שיעילותו הודגמה במחקרים קליניים בילדים הסובלים מ-ADHD. הוויארין מאפשר פתרון מקיף (הוליסטי) לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אשר אינו גורם לתופעות לוואי ואינו מוגבל בזמן. השפעתו מורגשת בכל שעות היממה והוא נותן מענה גם לתופעת הקושי בוויסות רגשי שרבים מילדים אלו סובלים ממנה.
החל מ-2010 משווק הוויארין בישראל בשם "זום" על ידי חברת טבע.
ב-2011 הושקה בעולם סדרת מוצרי המזון הרפואי החדשניים של אנזימוטק, ובראשם הוויארין. ההכנסות השנתיות מהמוצר עומדות על כ-10 מיליון דולר.
מיתרונות המוצר נהנים עשרות אלפי ילדים ברחבי העולם. בימים אלה משיקה החברה מוצר שנועד להרחיב את טווח הגילאים, כך שהוויארין יהיה זמין גם למתבגרים ולמבוגרים.

Vayarin (Zoom): Focused on ADHD

Product: A Medical Food for Managing ADHD Symptoms
Developers: The Enzymotec Research and Development Team, led by Dr. Ariel Katz
Company: Enzymotec Start of Development: 2005

סימנייה