דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

דוד שמש: רותמים את אנרגיית השמש

המוצר: פתרונות סולאריים לחימום מים
החברה: כרומגן
תחילת הפיתוח: 1964

אחד המאפיינים הבולטים של גגות הבתים הישראליים הוא דודי השמש של כרומגן המתנוססים עליהם. ב-1962 הוקם בקיבוץ שער העמקים מפעל לטיוב מתכות ברזליות בתהליך כרומייזינג, בו מוסיפים כרום לשכבה החיצונית של המתכת והופכים אותה כך לפלדת אל-חלד שעמידה בפני חום גבוה, לחות, שחיקה והשפעת כימיקלים. מתהליך זה נגזר שמו של המפעל שהוקם: “כרום” ו”מגן”.
בשנות השישים השימוש בדוד שמש בישראל היה מועט וראשוני והייצור המסחרי שלו היה בראשיתו. בכרומגן הבינו את הפוטנציאל הכלכלי של המוצר בשוק המקומי המתפתח והחליטו לייצר במפעל הקיבוצי דודי שמש ממתכת. כיום ב-85% ממשקי הבית בישראל מותקנים דוד שמש וקולט והשוק בישראל מוערך בצריכה של כ-250 אלף דודים בשנה.
אנשי כרומגן שסקרו את טכנולוגיות דודי החשמל ברחבי העולם גילו שהציפוי הפנימי הטוב והיעיל ביותר לייצור דודים איכותיים הוא אמייל ובחרו לפתח את הרעיון וליישמו בדודי השמש שייצרו. מאז עוסקת החברה בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות סולאריות מתקדמות לחימום מים שיתרונותיהם לצרכנים ולמשק החשמל ברורים.
עם השנים הפכה כרומגן למובילה בתחומה בייצור דודי חשמל, דודי שמש וקולטים ולספקית פתרונות חימום מים גם לפרויקטים מורכבים בארץ ובעולם. לכרומגן תו פלטינה ממכון התקנים הישראלי ותקנים בינלאומיים רבים. כרומגן מייחסת חשיבות רבה לפיתוחן של טכנולוגיות מבוססות אנרגיות מתחדשות לשמירה על איכות הסביבה, חיסכון באנרגיה וקיימות.
מטה החברה ממוקם בקיבוץ שער העמקים ויש לה שני אתרי ייצור - בשער העמקים ובאזור התעשייה ציפורית, בהם מועסקים 250 עובדים. לחברה שתי חברות-בנות בספרד ובאוסטרליה. מוצרי כרומגן משווקים לכ-40 מדינות וההכנסות השנתיות שלה עומדות על יותר מ-100 מיליון דולר. בזכות הטכנולוגיות המתקדמות והליכי הייצור והבקרה הקפדניים כרומגן נחשבת למובילה בענף מערכות המים הסולאריות בארץ ובעולם.

Chromagen: Harnessing Solar Energy

Product: Solar Water Heating Solutions
Company: Chromagen
Start of Development: 1964

סימנייה