דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

אפימילק: רפתות ממוחשבות

המוצר: פתרונות לניהול רפתות
המפתח: אלי פלס ז"ל החברה: אפימילק (לשעבר צח"מ אפיקים)
שנת הקמת החברה: 1977

אלי פלס ז"ל, ממציא ומהנדס חבר קיבוץ אפיקים, שם לב לעובדה כי ככל שהרפת בקיבוצו התרחבה, כך תנובת החלב הממוצעת לפרה פחתה. אם ברפת הקטנה הרפתן נמצא במגע יום-יומי עם פרותיו ונותן להן טיפול מיטבי, ברפת המודרנית הגדולה מבצעים שכירים את מרבית העבודות ללא תשומת לב אישית, וההשלכות על הפוריות, היצרנות, הבריאות וההזנה של הפרות גורמות להפסד כספי ניכר. פלס חזה את העתיד שאליו צועד ענף משק החלב בעולם וביקש לתת לרפתנים כלים מקצועיים שיתאימו לניהול רפתות גדולות ויביאו להישגים.
המערכת של אפימילק מנגישה לרפתן את המידע הדרוש לו לקבלת החלטות ניהוליות המשפרות את רווחיות הרפת. המוצר מורכב ממערך חיישנים ומכשירי מדידה המוצמדים לפרה, המנטרים ורושמים נתונים שונים ומאפשרים לגלות מצבים שונים הקשורים בה. לדוגמה: מד התנהגות מנטר את הפעילות הפיזיולוגית של הפרה ואת זמן הרביצה שלה לגילוי ייחומים ופרמטרי בריאות שונים; מד חלב אלקטרוני אוסף נתונים על כמות החלב ועל קצב שחרור החלב להערכת היצרנות של הפרה, למצבה הבריאותי ולהערכת שגרת החליבה המתבצעת ברפת, תוך התראה על חריגות בבריאות הפרה; מנתח חלב מודד את מרכיבי החלב להערכת איכותו ולהערכת מצבה התזונתי של הפרה; בקר חליבה מבצע אוטומציה ובקרה של תהליך החליבה עצמו, ומסייע בשמירה על בריאות העטין.
מגוון הנתונים שאוספים מכשירי המדידה במהלך שגרת יומה של הפרה מועברים למערכת ניתוח נתונים המציגה לרפתן תוצאות, מתריעה על פרות הדורשות טיפול ומסייעת בחיזוי ובתכנון העדר ובבקרה ניהולית. שילוב כלי ניהול מודרניים אלה ברפת החליבה העלה משמעותית את מקצועיות ניהול הרפת, חסך בעלויות ושיפר דרמטית את רווחי הרפתות.
לאפימילק נציגים ברחבי העולם ושותפים עסקיים בכל מדינה בה תעשיית החלב פורחת – חמישים מדינות בחמש יבשות.

Afimilk: Computerized Dairy Farms

Product: Dairy Farm Management Systems
Developer: Eli Peles Company: Afimilk (Formerly Tzaham Afikim)
Year of Foundation: 1977

סימנייה