דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

סרטי חלונות: יתרונות אופטיים מהפכניים

המוצר: סרטי חלונות להצללה ולמיגון
המפתחים: איתן זית, דני אייזנשטט, אביגל מטלון, סבטלנה מושייב
החברה: אייברי דניסון חניתה (בעבר: קוטלב חניתה) תחילת הפיתוח: 1988

קוטלב חניתה הוקמה ב-1983 על ידי קיבוץ חניתה. את דרכה התחילה החברה כיצרנית יריעות פוליאסטר המיועדות לאריזות מזון. מייסדי החברה, מיכאל ששון וחגי סיתרי, החליטו כי ברצונם שקוטלב חניתה תהיה מובילה בתחומה בזכות יכולות טכנולוגיות גבוהות. הנהלת החברה הקפידה שכ-10% מכוח האדם, ובהם מדענים מתחומי הכימיה, הנדסת החומרים והפיזיקה יועסקו במחקר ובפיתוח.
במהלך השנים פיתחה החברה הקיבוצית יכולות טכנולוגיות מתקדמות בתחום נידוף בוואקום של מתכות וסגסוגות, וכן בתחום ציפויים ודבקים על יריעות פולימריות דקות. טכנולוגיות אלו פרצו את הדרך לייצור פילטרים אופטיים המאפשרים ויסות אור, חסימת קרני UV והחזרת קרני שמש. על בסיס פילטרים אלה החלו אנשי החברה ב-1988 לפתח סרטי חלונות המיועדים להתקנה במבנים ובמכוניות.
ההשקעה במו”פ השתלמה כאשר החברה הפכה לשחקן משמעותי בשוק סרטי החלונות בזכות מוצריה החדשניים: סרטי פוליאסטר דקים ושקופים באיכות אופטית גבוהה במיוחד, כאשר בצד אחד דבק המאפשר הדבקה של היריעה אל השמשה לאורך זמן ובצד השני ציפוי נגד שריטות המאפשר ניקוי קל ללא שחיקה. המבנה הרב-שכבתי של סרטים מאפשר ויסות קרני שמש ומעבר אור נראה בין 85-5%.
טכנולוגיית הסינון האופטי של החברה מפחיתה את עומס החום בחלל הרכב או החדר ומקטינה את הסינוור ואת קרינת ה-UV המזיקה לגוף האדם. הסרטים מקנים מראה אחיד ומשודרג למבנה, ומאפשרים חיסכון באנרגיה ובהוצאות מיזוג לאורך זמן.
ב-2017 נרכשה קוטלב חניתה על ידי אייברי דניסון, חברה בינלאומית העוסקת בפיתוח דבקים, חומרים פונקציונליים ופתרונות תיוג וסימון.
אייברי דניסון, ששוויה מוערך ביותר מ-6 מיליארד דולר, פועלת ביותר מ-50 מדינות ומעסיקה 25 אלף עובדים ברחבי העולם. מטה המחקר והפיתוח המקומיים ומפעל הייצור נשארו בקיבוץ וממשיכים את פעילותם מישראל.

Window Films: Revolutionary Optical Solutions

Product: Solar Control Window Films
Developers: Eitan Zait, Danny Eisenstadt, Avigail Matalon, Svetlana Mosheyev
Company: Avery Dennison Hanita (Formerly: Hanita Coatings)
Start of Development: 1988

סימנייה