דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

(C-MUSIC) מגן רקיע: חליפת הגנה אווירית

המוצר: מערכת להגנה על כלי טיס מפני טילי IR
החברה: אלביט מערכות
תחילת הפיתוח: 2004

במהלך 30 השנים האחרונות אירעו ברחבי העולם ניסיונות רבים לפגיעה במטוסים מסחריים. חלקם הסתיימו בנזק למטוס שהוביל לנחיתות חירום, אך 24 פגיעות גרמו להתרסקות המטוסים ולמאות הרוגים.
ב-2002 נורו שני טילי כתף לעבר מטוס ארקיע שהמריא משדה התעופה מומבסה שבקניה, ועליו 250 נוסעים ואנשי צוות. הטילים החטיאו את המטוס, אך התקרית הוכיחה כי ירי מסוג זה הוא איום מתמיד על טיסות ישראליות ברחבי העולם.
לאחר ניסיון הפיגוע במומבסה נבחנו בישראל מספר אפשרויות טכנולוגיות שיתנו מענה לסכנה הטמונה בטילי כתף נגד מטוסים. אף אחת מהן לא התאימה לשימוש בתעופה אזרחית. הפתרון הרווח להגנה על כלי טיס בעבר היה נורים נפיצים. נורים אלו מפיקים חום ומהווים הסחה לטילי כתף, אך אינם עונים על נהלי הבטיחות הנדרשים למטוסים מסחריים.
בתחילת 2009, כאשר טכנולוגיית השיבוש מבוססת הלייזר הגיעה לבשלות, התקבלה החלטה להניע את תוכנית "מגן רקיע" להצטיידות במערכות אלקטרואופטיות מבוססות לייזר שיותקנו על גבי המטוסים האזרחיים של חברות התעופה הישראליות.
אלביט מערכות החלה לפתח פתרונות להגנה על מטוסים קלים ומסוקים כבר ב-2004. בעקבות תוכנית מגן רקיע הותאמו הפתרונות גם למטוסים אזרחיים. כך נולדה מערכת C-MUSIC – “חליפת הגנה” מפני טילי IR המותקנת בפּוֹד (מתקן נשיאה חיצוני) הצמוד לגחון המטוס.
C-MUSIC כוללת מחושים מבוססי חום אינפרה-אדום שבעזרתם היא מאתרת טילי כתף מבוססי חום המכוונים למטוס. לאחר זיהוי האיום, מחוללת המערכת קרן לייזר המשבשת את הטיל וגורמת לו להשמיד את עצמו הרחק מהמטוס. המערכת מתממשקת למערכות המטוס ופועלת באופן עצמאי, ללא צורך בהתערבות הטייס, גם כאשר מדובר במספר איומים בו-זמנית.
הטכנולוגיה שפיתחה אלביט מערכות הפכה מבצעית ב-2014 והיא כוללת פתרונות להגנה על מטוסי נוסעים, תדלוק, תובלה ומטוסים פרטיים. נגזרות מוקטנות שלה מותקנות על מסוקים ומטוסים קטנים. המערכות נמכרות ללקוחות ברחבי העולם ומגנות על מאות טיסות ואלפי נוסעים מדי יום.

C-MUSIC (Sky Shield): Aircraft Protection Suit

Product: MANPADS - Man Portable Air Defense System
Company: Elbit Systems
Start of Development: 2004

סימנייה