דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

דלקן: לתדלק בלי ארנק

המוצר: דלקן
המפתחים: דוד קלריך ודב טלמור החברה: אורפק
תחילת הפיתוח: 1983

בתחילת שנות השמונים חיפש מנהל צי הרכב של חברת תדיראן פתרון שייעל את תהליך התדלוק רכבי החברה. עד אז תדלקו עובדי החברה את רכביהם באמצעות תלושים שהוקצו להם. המנהל ביקש לחסוך בהוצאות הדלק ולצמצם את המנהלות הכרוכות בהנפקת התלושים.
אל פתרון הבעיה ניגשו דוד קלריך ודב טלמור, וב-1983 פיתחו אמצעי זיהוי RFID המאפשר רכישת דלק ללא תשלום במזומן, באשראי, או בכרטיס חיוב. התוכנה למוצר נכתבה על מחשב ביתי ושמרה את רשומות התדלוק על גבי סרט מגנטי בקלטת סטנדרטית.
לימים השתכלל הפיתוח וזכה לשם “דלקן”. בעקבות הצלחת המוצר הוחלט להעביר את הפעילות לקבוצת רפק, שקלטה את המוצר בחברת אורפק, ולהציע את הפתרון לחברות דלק ולציי רכב בארץ ובעולם. מאז הפכה אורפק למובילה עולמית בתחום, תוך הפצת הפתרון למדינות נוספות והקמת מוצרים נוספים לשוק האנרגיה, חברות דלק וציי רכב. 
במשך השנים עבר הדלקן פיתוחים ושדרוגים רבים. אחד מהם היה חיבור למחשב הרכב לקבלת נתוני מד המרחק ברכב בזמן התדלוק, מה שמאפשר חישוב אוטומטי ודיווח על צריכת הדלק. בנוסף התרחש מעבר לתקשורת אלחוטית בין מכלולי המערכת בתחנת הדלק, נוסף שימוש באמצעי הצפנה ואימות מתקדמים ועוד.
בצורתו המתקדמת מאפשר הדלקן למנהלי ציים שליטה וחיסכון ניכר בהוצאות הדלק, ובמקביל חוויית תדלוק פשוטה ומהירה לנהג. לקוחות הדלקן ברחבי העולם מדווחים כי שימוש בו מביא לחיסכון ממוצע של כ-12% בהוצאות הדלק בזכות ייעול תהליך התדלוק ומניעת הונאה.
כיום מתפרס השימוש במוצריה של אורפק על פני 60 מדינות בעולם ומספר הרכבים בהם הותקן הדלקן עומד על כ-7 מיליון. ב-2017 נרכשה אורפק על ידי חברת גילברקו האמריקאית, ענקית האנרגיה והדלק. אורפק ממשיכה להתנהל כחברה עצמאית ממטה החברה בישראל.

Dalkan: Refueling Without Your Wallet

Product: Dalkan (ForeFuel)
Developers: David Kelerich, Dov Talmor Company: Orpak
Start of Development: 1983

סימנייה