דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

RSA : התרומה הישראלית לעולם ההצפנה

המוצר: שיטה להצפנת מידע ולפענוחו
המפתחים: רון ריווסט, עדי שמיר וליאונרד אדלמן
תחילת הפיתוח: 1977

ב-2002 הפך פרופ' עדי שמיר לישראלי השלישי שזכה בפרס טיורינג, המכונה "הנובל של מדעי המחשב". המדען הישראלי ושני עמיתיו, רון ריווסט וליאונרד אדלמן, זכו בכבוד הגדול בזכות פיתוח משותף של אלגוריתם המשמש כשיטת הצפנה על בסיס מפתח פומבי. הפיתוח בוצע ב-1977, כשהשלושה פעלו ב-MIT , ושמו של האלגוריתם בנוי מראשי התיבות של שמות משפחתם.
שיטת RSA מבוססת על בסיס הכפלה של שני מספרים ראשוניים גדולים מאוד ומאפשרת העברת מסרים מוצפנים וחתומים, ופיענוחם, בין גורמים שונים. בטיחות ההצפנה בשיטה זו נובעת ממשך הזמן הרב – המוערך באלפי שנים - שיידרש לאדם לא מורשה לפיענוח הצופן.
השיטה חוללה מהפכה בתקשורת המחשבים העולמית ואפשרה אבטחת מידע בצורה שלא היתה מוכרת עד אז.
ב-1983 ה-RSA נרשם בארצות הברית כפטנט למערכת תקשורת ושיטה להצפנה. שיטה זו מיושמת כיום, בין היתר, ב”כרטיסים חכמים” המותקנים במכשירי טלוויזיה ביתיים והמאפשרים רק ללקוחות מורשים לקלוט ולפענח את שידוריו של לוויין תקשורת מסחרי. בנוסף, ה”כרטיס החכם” מאפשר לחברה המפעילה את הלוויין לחייב כל לקוח, אך ורק בעד התוכניות והסרטים שבהם צפה.
באותו האופן משמשת RSA בהצפנת מידע אינטרנטי ומאפשרת העברת מידע חסוי – מספרי כרטיס אשראי, למשל – בין מוכר לבין קונה במהלך סחר אלקטרוני. שיטת ההצפנה והפיענוח הזאת מיושמת גם בתחומי הכלכלה, הבנקאות והתקשורת המדינית. האלגוריתם RSA מאפשר גם חתימה דיגיטלית של מסרים.
ב-2008 זכה פרופ’ שמיר בפרס ישראל בחקר מדעי המחשב. בנימוקי השופטים נכתב בין השאר כי “תרם תרומה מכרעת לביצורה ולביסוסה של ישראל כמרכז הצטיינות בינלאומי בתחום ההצפנה והפענוח”.

RSA: The Israeli Contribution to the World of Encryption

Product: Data Encryption and Decryption Method
Developers: Ron Rivest, Adi Shamir, Leonard Adleman
Start of Development: 1977

סימנייה