דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

PillCam : שידור חי מהמעי

המוצר: גלולת-מצלמה לביצוע אנדוסקופיה
המפתחים: ד"ר גבריאל עידן החברה: גיוון אימג'ינג
תחילת הפיתוח: 1998

אורכה הוא 26 מ"מ בלבד, אבל כשנחשפה ב-2001 שינתה ה-PillCamTM את עולם האנדוסקופיה מקצה אל קצה. ככה זה כשמכניסים מצלמה זעירה לתוך גלולה המיועדת לבליעה.
לידתה של הגלולה המצלמת החלה בשיחה מקרית בין ד”ר גבריאל עידן, מהנדס אלקטרואופטיקה ומדען טילים ברפא”ל, לשכנו הגסטרואנטרולוג.
הרופא סיפר על הקושי לבצע אנדוסקופיה במעי הגס. הצינורות המצוידים במצלמה, הסביר, מוחדרים אמנם למערכת העיכול דרך הפה או הרקטום, אך אינם יכולים להגיע למעי הדק. כלומר, 6-5 מטרים של מעי נותרים מחוץ לתחום הבדיקה ומקשים על האבחון והטיפול.
ד”ר עידן נמשך לאתגר: לפתח אמצעי שיאפשר לצלם את המעי הדק ואת מערכת העיכול באופן מדויק וידידותי יותר לחולה, ללא הרדמה ואשפוז.
הפתרון הטכנולוגי שהגה היה מהפכני: גלולה עם מצלמת וידאו שניתנת לבליעה, מצלמת את מערכת העיכול ומשדרת את התמונות בטכנולוגיית RF אל מקלט קטן שנושא החולה במהלך פעילותו היומיומית.
ב-1998 נוסדה חברת המד-טק גיוון אימג’ינג, שפעלה להפוך את הפטנט של ד”ר עידן מחזון למציאות. עם קבלת האישורים הרפואיים לשיווק ה-PillCam ב-2001 הפכה גיוון אימג’ינג לחברה הראשונה בעולם שפיתחה טכנולוגיה שמישה של אנדוסקופיה באמצעות גלולה. הגלולה מיועדת לשימוש חד-פעמי ועם סיום הבדיקה היא נפלטת מהגוף. המידע שהיא מספקת מאפשר אבחון מהיר ונתינת מענה למגוון בעיות במערכת העיכול ובהן דימומים, דלקות וסרטן.
הצלחת הגלולה, המשווקת כיום בכ-100 מדינות, הביאה להקמת חברות מתחרות ברחבי העולם. PillCam מובילה את השוק עם ייצור של יותר מ-3 מיליון גלולות עד כתיבת שורות אלו. גיוון אימג’ינג פיתחה על בסיס הטכנולוגיה גם גלולות לאבחון פתולוגיות בחלקים נוספים של מערכת העיכול, כולל זיהוי פוליפים במעי הגס ודימומים במערכת העיכול, בשלב זה ללא מתחרים.
ב-2014 נרכשה גיוון אימג’ינג על ידי חברת Covidien לפי שווי מוערך של כמיליארד דולר ובהמשך עברה לבעלותה של חברת Medtronic העולמית. הנהלת החברה ומפעל הייצור ממשיכים לפעול מיקנעם עילית.

PillCam: Live Broadcast from the Gut

Product: Imaging Capsule for Endoscopy
Developer: Dr. Gavriel Iddan Company: Given Imaging
Year of Foundation: 1998

סימנייה