דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

FODetect: פרויקט מסלול

המוצר: מערכת לניהול מסלולי תעופה
המפתחים: אלון ניצן, אביב גונר ועודד הנסון החברה: אקסייט סיסטמס (Xsight Systems)
תחילת הפיתוח: 2001

ב-2000 התרחשה בשדה התעופה שארל דה גול הסמוך לפריז תאונה אווירית קשה. מטוס קונקורד, שעל סיפונו 109 נוסעים ואנשי צוות, התרסק זמן קצר לאחר ההמראה לתוך בית מלון בפאתי שדה התעופה.
בהתרסקות נספו כל נוסעי המטוס. מדו”ח חקירת התאונה עלה כי הגורם לה היה רצועת מתכת באורך כמה עשרות סנטימטרים שנפלה ממטוס שנחת על המסלול כמה דקות לפני המראת הקונקורד. רצועת המתכת גרמה לפיצוץ אחד הצמיגים בקונקורד הממריא, אחד מהקרעים פגע במיכל הדלק וכתוצאה מכך פרצה אש שפגעה במנועי המטוס.ש
התאונה הקטלנית הפנתה זרקור אל הנושא של בטיחות מסלולי ההמראות והנחיתות בשדות התעופה בעולם. שלושה יזמים ישראלים - אלון ניצן, אביב גונר ועודד הנסון - כולם יוצאי חיל האוויר, מהנדסים ואנשי טכנולוגיה, החליטו להקים חברה שתעסוק בתחום זה. ב-2005 הקימו השלושה את חברת אקסייט סיסטמס, ששמה לה למטרה לספק פתרון כולל לניהול מסלולי התעופה להגברת הבטיחות, יעילות התפעול ותפוקת מסלול התעופה.
אקסייט סיסטמס החלה את דרכה במסגרת תוכנית החממה הטכנולוגית של רשות החדשנות בגבעת רם בירושלים. על המשאבים המועטים פיצו תחושת שליחות ושאיפה למצוינות, ועד מהרה התמקדה החברה בפיתוח מוצר הדגל שלה: מערכת FODetect, המשמשת לזיהוי עצמים זרים על מסלולי תעופה.
גרסתו העדכנית ביותר של המוצר נקראת RunWize והיא מערכת חישה מתקדמת ופורצת דרך, שמאפשרת ניטור רציף של המסלול וגילוי אוטומטי של תופעות המסכנות את המטוסים: עצמים זרים (חלקי מתכת, חתיכות צמיגים או אספלט), ציפורים ושאר בעלי חיים ומשקעים כמו קרח ושלג.
המערכת מורכבת מיחידות חישה מבוזרות המשלבות מכ”מ ומצלמה ומותקנות לאורך מסלולי התעופה בצמידות למנורות השוליים. המערכת סורקת באופן אוטומטי ורציף את אזור המסלולים גם בלילה ובמזג אוויר קשה. בלעדיה עולה באופן משמעותי הסיכון לבעיות בטיחות ולעיכובים בפעילות המסלול – וגובר הקושי לתחקר אירועים.
המערכת מאושרת על ידי גופי התקינה המרכזיים בעולם ומותקנת בכמה שדות תעופה אזרחיים וצבאיים מובילים, ביניהם שדה התעופה בן גוריון.

FODetect: Project Runway

Product: Runway Management Solution
Developers: Alon Nitzan, Aviv Goner, Oded Hanson Company: Xsight Systems
Start of Development: 2001

סימנייה