דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

uflexxa : מזרק קטן, שיפור גדול

המוצר: מזרקי חומצה היאלורונית ממקור חיידקי
המפתחים: ד”ר דב קנר וד”ר אברי הברון
החברה: חברת ביו-טכנולוגיה כללית (ישראל) בע”מ (BTG) תחילת הפיתוח: 1997

האם תרופה שמשמשת לטיפול בברכיהם של סוסים יכולה לסייע בצורה דומה גם לבני אדם? את השאלה הזאת הציבו לעצמם ד”ר דב קנר וד”ר אברי הברון ב-1997. שני המדענים שמעו מידיד בריטי המגדל סוסי מרוץ שהוא מזריק לסוסיו חומצה היאלורונית לברכיים. מגדל הסוסים טען כי החומצה דומה בתכונותיה לנוזל הטבעי שנמצא במפרקים ויכולה כמוהו להפחית את השחיקה ולהקל על הכאב.
רבים מכירים את החומצה ההיאלורונית מתחום הניתוחים הקוסמטיים, אך למעשה מדובר בחומר בעל איכויות רפואיות חשובות ומגוונות. עד לשנות האלפיים השימוש בחומצה זו היה מוגבל בעיקר לניתוחי עיניים, במיוחד לניתוחי קטרקט.
אחת מהחברות הראשונות בעולם שהצליחו לייצר חומצה היאלורונית איכותית ובטוחה לשימוש ממקור חיידקי היתה חברת ביו-טכנולוגיה כללית (ישראל) בע”מ (BTG) הישראלית. החברה הוקמה ב-1980 על ידי פרופ’ חיים אביב ופרופ’ מריאן גורצקי במטרה לפתח ולייצר תרופות בטכנולוגיות מתקדמות.
ד”ר קנר וד”ר הברון, עובדי BTG, החליטו לבדוק אם אפשר להשתמש בחומצה ההיאלורונית הייחודית שהחברה ייצרה במקור עבור מוצר המשמש בניתוחי עיניים על מנת לטפל בבני אדם הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis). החלטה זו חייבה הגדלת נפח המוצר ועריכת ניסויים קליניים בבני אדם.
השערת המחקר הוכחה כנכונה. התברר כי הזרקת החומצה ההיאלורונית למפרקים של חולים הסובלים מדלקת פרקים ניוונית בשלבים שלפני החלפת מפרק אכן מביאה להקלה בכאב במשך מספר חודשים ומאפשרת איכות חיים טובה לפרקי זמן ארוכים בין הטיפולים. כמו כן הוכח כי למוצר פרופיל בטיחותי מצוין וכי כמות תופעות הלוואי המדווחות נמוכה ביותר.
ב-2002 החלה BTG לשווק את מזרקי החומצה ההיאלורונית המיועדים לשימוש אורתופדי תחת השם המסחרי ArthreaseTM. בהמשך שונה השם המקורי וכיום משווק המוצר בארץ ובעולם תחת השם Euflexxa.
ב-2005 נרכשה BTG על ידי Ferring Pharmaceuticals Ltd , חברה רב לאומית שמרכזה בשווייץ, אך החברה ממשיכה לפתח ולייצר את מוצריה בישראל. החברה מייצרת כיום כ-2 מיליון מזרקי Euflexxa בשנה. עד סוף שנת 2016 נרשם המוצר ב-55 מדינות ונמכרו יותר מ-12 מיליון מזרקים ברחבי העולם.

Euflexxa: Small Injection, Big Influence

Product: Bacterially-Derived Hyaluronic Acid Injections
Developers: Dr. Dov Kanner and Dr. Avri Havron
Company: Bio-Technology General (Israel) Ltd. (BTG) Start of Development: 1997

סימנייה