דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

קסדות טיס: הטובות לטייס

המוצר: קסדות טיס חדשניות למטוסי קרב ולמסוקים
המפתחים: יורם שמואלי, ירון קרנץ, יוסי אקרמן החברה: אלביט מערכות
תחילת הפיתוח: 1986

חברות מעטות בלבד יכולות להתגאות בכך ש-90% מהלקוחות הפוטנציאליים בוחרים במוצר שלהן. אלביט מערכות היא אחת מהן. קסדות הטיס שלה מהוות מכפיל כוח ב-90% ממטוסי הקרב והמסוקים בעולם המצוידים בקסדות מתקדמות.
פיתוח הקסדות החל בשנות השמונים. הקסדות שנועדו בעבר להגן על ראשי הטייסים מפגיעה פיזית ולסוכך על עיניהם מפני שמש או סינוור, מהוות כיום חלק מרכזי במערכת ההטסה והשליטה של המטוס.
בשלב ראשון שולבו בקסדת הטייס תצוגת כוונת בסיסית ויכולת מדידת כיוון במרחב, שילוב יכולות אלו אִפשר לשעבד טיל אוויר-אוויר לכיוון ההתבוננות של הטייס, דבר המקנה לטייסים יתרון משמעותי בקרבות אוויר ומשנה לחלוטין את התנהלות הקרבות.
ב-1993 החלה אלביט לשלב בקסדות טכנולוגיית תצוגת עילית. באמצעות טכנולוגיה זאת מוקרן מידע חיוני לטייס על גבי משקף הקסדה ונחסך ממנו הצורך להתבונן בלוח השעונים לקבלת מידע על מצב הטיסה, מיקום חברי המבנה, מיקום האיומים במרחב ועוד.
הקסדה המתקדמת ביותר בעולם כיום, הנמצאת בשימוש במטוסי ה-F35 (“אדיר”), מיוצרת על ידי אלביט מערכות בשיתוף עם חברת רוקוול קולינס. מדובר בקסדה דו-עינית בעלת תצוגה ברוחב של 40 מעלות והיא מחליפה לראשונה את התצוגה העילית המוקרנת על גבי זכוכית בקדמת המטוס (HUD). בנוסף, הקסדה מחליפה שימוש במכשירי ראיית לילה מסורבלים ומציגה תמונת לילה איכותית באמצעות מערך מצלמות המותקנות סביב המטוס.
קסדות הטייס המתקדמות חוללו מהפכה באופי הטיסה ובהפעלת מערכות הנשק ביום ובלילה. הצגת הנתונים האינטואיטיבית מצמצמת את העומס על הטייסים ומסייעת לביצוע המשימות.
גם בימים אלו אלביט ממשיכה לחדש ומשלבת בקסדות מגוון יכולות, בין השאר יכולת אימון מבוססת Augmented Reality ויכולת ניטור פיזיולוגי של הטייס.
בהתאם למוטו החברה, "By pilots, for pilots", הקסדות פותחו על ידי טייסי חיל האוויר לשעבר יורם שמואלי וירון קרנץ מתוך היכרות עם הצורך המבצעי. איש מפתח נוסף בפיתוח הקסדות היה יוסי אקרמן, מנכ”ל אלביט מערכות לשעבר.

Flight Helmets: The Finest for the Pilots

Product: Innovative Flight Helmets for Fighter Aircraft and Helicopters
Developers: Yoram Shmuely, Yaron Kranz, Joseph Ackerman
Company: Elbit Systems Ltd. Start of Development: 1986

סימנייה