דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

קמדריל: הראש הקודח דרך להצלחה

המוצר: מקדח מתכת מודולרי בעל ראש מתחלף
המפתח: גיל הכט החברה: ישקר בע"מ
שנת המצאה: 1999

אפשר לומר בוודאות כי במרבית כלי הרכב וכלי הטיס בעולם כיום יש חלקים שיוצרו בעזרת כלי החיתוך לעיבוד שבבים של ישקר. אפשר לדייק יותר ולומר כי ביצירת מרבית חלקים אלה נעשה שימוש בקמדריל – מקדח שגופו עשוי פלדה ואליו מתחבר בחיבור מודולרי חכם ראש מקדח ממתכת קשה (המכונה "שימה", Insert). חיבור מודולרי זה מאפשר להחליף את ראש המקדח בקלות – ללא שימוש בברגים או באביזרי נעילה אחרים – ולהתאים את קוטרו לצורכי התעשייה השונים.
על הפטנט המודולרי הזה חשב גיל הכט, מתכנן במחלקת הפיתוח בישקר ב-1997. עד אותה שנה נמכרו בשוק עיבוד השבבים העולמי בעיקר מקדחים העשויים מחומר אחד (פלדה מהירה או מתכת קשה) או מקדחים בעלי שני חלקים המולחמים זה לזה. המוצר בעל הראש המתחלף היה הראשון מסוגו בעולם, ומאז יושם בהצלחה רבה במגוון מוצרים, שווקים ותעשיות.
פיתוח הקמדריל אִפשר שימוש חוזר בגוף המקדח והחלפת ראשו השחוק בתוך שניות ספורות בלבד. ראש הקידוח מורכב בתנועה סיבובית קצרה ופשוטה, ושתי שפות החיתוך קודחות בצורה מלאה (Full effective drilling). הפיתוח הוכח כחסכוני מאוד ללקוח מכיוון שמחיר ראש המקדח זול משמעותית ממחיר ראש מקדח העשוי מתכת קשה, ובנוסף החלפתו מהירה מאוד ואין צורך לעצור את העבודה או להשבית את המכונות במפעל לשם כך. בנוסף, כל מקדח מתאים לטווח רחב של קוטרי קידוח.
עד לפיתוח הקמדריל נתח השוק של ישקר בקו מוצרים זה היה קטן יחסית, אך בזכותו ישקר ביססה את מעמדה כחברה המפתחת, מייצרת ומשווקת כלי חיתוך לכל תהליכי עיבוד שבבי של מתכות.
החברה נוסדה ב-1952 על ידי התעשיין וחתן פרס ישראל סטף ורטהיימר, והיא החברה המובילה בקונצרן IMC - International Metalworking Companies והשנייה בגודלה בתחומה בעולם. מוצריה של ישקר נדרשים בתעשיות שונות, ובעיקר בתעשיות רכב, תעופה, תחבורה ואנרגיה. ב-2006 נרכשה החברה על ידי חברת ברקשייר האת'ווי בשליטת וורן באפט.

 

Chamdrill: Drilling to Success

Product: A Modular Metal Drill with an Indexable Head
Developer: Gil Hecht Company: Iscar Ltd.
Year of Patent: 1999

סימנייה