דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

נגַּדָ חישת זרם: תגלית על מפית

המוצר: שיטה למזעור נגדים באמצעות חיתוך בלייזר
המפתח: ד”ר פליקס זנדמן חברה: ווישיי
שנת רישום פטנט: 1997

אילו נשאלנו באיזו סביבה נבט אחד הפיתוחים החשובים ביותר של האלקטרוניקה המודרנית, סביר להניח שלא היינו מצביעים על מקום מסתור של שני יהודים פולנים בזמן השואה. אך במקרה זה, המציאות עולה על הדמיון: במשך 17 החודשים שבהם הסתתר פליקס זנדמן הצעיר מהנאצים יחד עם דודו, הוא למד ממנו את רזי הטריגונומטריה והמתמטיקה המתקדמת, ובתום המלחמה המשיך את לימודיו באוניברסיטת סורבון.
ד"ר זנדמן החל לפתח רכיבים פאסיביים מדויקים ויציבים מאוד, במכשירי מדידה שיצר למדידת מתחים חשמליים. נגדים הנמצאים ברשתות ובמעגלים חשמליים משמשים בין היתר להפחתת זרם חשמלי ולחלוקת המתח החשמלי. ד"ר זנדמן הבין כבר בשלב מוקדם את התפקיד שעתידה האלקטרוניקה למלא בעולם, והקים ב-1962 את חברת ווישיי אינטרטכנולוג'י.
האתגר שעמד בפני תעשיית האלקטרוניקה היה למזער את גודל הרכיבים האלקטרוניים תוך שמירה על רמתם הפונקציונלית ואף שיפורה. ד"ר זנדמן פיתח שיטה חדשנית של חיתוך הרכיבים בלייזר, כך שתתאפשר הולכת זרם חשמלי למרחק גדול יותר תוך שמירת הפונקציונליות של הרכיבים.
מוצר זה, שנקרא נַגָּד חישת הזרם, נולד במוחו של ד"ר זנדמן במהלך הפסקת צהריים, והוא מיהר לשרטטו על מפית נייר ולרשום אותו כפטנט ב-1997. המוצר מאפשר לנטר את רמת הזרם במעגל החשמלי על ידי המרתו לוולטאז' הנמדד בקלות. רמת ההתנגדות הנמוכה של נגדי חישת זרם מאפשרת לבצע מטלה זו בדייקנות מרבית.
המוצר משמש לניטור קפדני של זרמי חשמל במעגלים רגישים, כגון אלה הנמצאים במד־חשמל אלקטרוני, במערכות תעשייתיות, במנגנוני שליטה של מנועי רכבים, במערכות להפחתת זיהום ובטלפונים ניידים.
מיליארדי יחידות של נגדי חישת זרם נמכרות ברחבי העולם.
את חברת ווישיי הקים זנדמן בהשקעה ראשונית של 4,000 דולר ובעזרת הלוואה בסך 200 אלף דולר מבן דודו. כיום, מחזיקה החברה סניפים ביותר מ-20 מדינות ברחבי העולם ומעסיקה יותר מ-23 אלף עובדים. הכנסותיה השנתיות עומדות על כ-2.5 מיליארד דולר.

בתמונה: נַגָּד חישת זרם של ווישיי - שרטוט מקורי (עט כדורי על מפית נייר) ששרטט ד"ר פליקס זנדמן, 1996. תודה למוזיאון הלאומי להיסטוריה אמריקנית, וושינגטון די סי.

Power Metal Strip Resistors: From Sketch to Reality

Product: Minimization of Resistors via Laser Cutting Method
Developer: Dr. Felix Zandman Company: Vishay
Year of Patent: 1997

סימנייה