דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

מתקן שורק: מים בששון

המוצר: מתקן התפלת המים הגדול בעולם
החברה: IDE טכנולוגיות
תחילת הפיתוח: 2000

במדינה חמה כמו ישראל, שמתאפיינת בשנים רצופות ותכופות של בצורת, אי אפשר להסתמך על מקורות מים טבעיים בלבד. תהליך התפלת מי הים מאפשר לנתק את התלות בגשם, תוך שיקום מקורות המים הטבעיים והורדת מחירי המים.
חברת IDE טכנולוגיות הישראלית נחשבת למובילה עולמית בתחום ההתפלה. מאז 1965 בנתה החברה יותר מ-400 מתקני התפלה ב-40 מדינות ברחבי העולם, בקיבולת מצטברת של יותר מ-2 מיליון מ”ק ליום.
בישראל מפעילה חברת IDE שלושה מתוך חמשת מתקני ההתפלה הממוקמים לאורך חופי הארץ. החמישה מספקים יחדיו כ-80% מצריכת המים במדינה לשימוש ביתי, חקלאי ותעשייתי. אחד מהם הוא מתקן ההתפלה שורק, שנחשב לגדול ביותר בעולם.
IDE מתגאה כי מתקן שורק, שהקמתו הושלמה ב-2013, הוא יצירת מופת טכנולוגית חסרת תקדים. המתקן מבוסס על ממברנות בטכנולוגיה של אוסמוזה הפוכה (SWRO), שהיא טכנולוגיית ההתפלה המתקדמת ביותר בעולם. במתקן שולבו מספר המצאות פורצות דרך. העיקרית שביניהן היא שימוש בממברנות בקוטר 16 אינץ’, במקום 8 אינץ’ כנהוג בעולם, והעמדתן בתצורה אנכית ולא אופקית. התוצאה: חיסכון בשטח וייעול תהליך ההתפלה.
הוגה הרעיון לשינוי גודלן של הממברנות ואופן העמדתן הוא ד”ר בוריס ליברמן, סמנכ”ל טכנולוגיות של חברת IDE. הצעתו – פשוטה אך מבריקה - נתפסה בתחילה כ”מרדנית” ומורכבת מדי לביצוע, אך בחברה החליטו לנסותה. בשיטה החדשה נעשה שימוש לראשונה בעולם בעת הקמת מתקן שורק והתגלה כי היא חוסכת כ-30% משטח תהליך ההתפלה במתקן.
נוסף לחיסכון בשטח, הטכנולוגיה החדשנית מבטיחה גם חיסכון בעלויות והפחתה משמעותית בצריכת האנרגיה. בנוסף, השיטה מגדילה את תפוקת המים של המתקן, העומדת כיום על כ-150 מיליון מ”ק בשנה. מתקן ההתפלה בשורק הציב רף חדש של מחירי מים בישראל, מהנמוכים בעולם ליחידת שטח. המתקן מספק כ-20% מצריכת המים הביתית בישראל, וכ-10% מכלל צריכת המים השפירים במדינה.

Sorek Desalination Plant: Sweet Waters

Product: The World’s Largest Water Desalination Plant
Company: IDE Technologies
Start of Development: 2000

סימנייה