דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

מגבונים לחים: ניקיון ירוק יותר

המוצר: מגבונים לחים מבד ונייר למגוון שימושים
החברה: עלבד משואות יצחק בע"מ
תחילת הפיתוח: 1985

ב-1985 רכש משק משואות יצחק מפעל לייצור בד לא-ארוג שנקלע לקשיים ונתן לו את השם "על-בד". מהבד היו מייצרים במפעל מגבונים לחים – מוצר חדשני יחסית לתקופה, שהיה מבוסס על ידע אמריקאי. החברים השכילו לזהות הזדמנות בשיווק המגבונים בארץ ובאירופה, שם השימוש בהם היה נפוץ פחות. שם המותג שנבחר לשימוש בישראל היה Fresh Ones.
במהלך השנים עברו המגבונים שיפורים טכנולוגיים ואיכותיים משמעותיים באריזה, בבד ובנוזל. בין היתר פיתחה עלבד בדים עבים מסוגים שונים, ללא תוספת דבק, והחליפה את הדטרגנטים והחומרים המשמרים שהיו מקובלים בתחילה במרכיבים טבעיים יותר.
גם שימושי המגבונים השתנו. תחילה נועדו 100% מהמגבונים בשוק לתינוקות. בשנות האלפיים חלה מהפכה בתחום ומגוון השימושים התרחב לתחומי הניקיון השונים ובהמשך גם לקוסמטיקה. כיום, רק 50% מהמגבונים בשוק מיועדים לתינוקות.
עם התרחבות השימושים, התרחבו גם המכירות בארץ ובעולם. עלבד, שאתרי הייצור שלה ממוקמים בישראל, בארצות הברית, בגרמניה ובפולין, היא כיום יצרנית המגבונים הגדולה באירופה והיצרנית השלישית בגודלה בעולם. לחברה נתח שוק של כ-50% מהשוק הישראלי וכ-30% מהשוק האירופי. ב-2017 מכרה החברה חצי מיליארד מגבונים.
השימוש הנרחב במגבונים בעולם המערבי הציף בעיה קשה של סתימות בצנרת הביוב כתוצאה מזריקת המגבונים הלא-מתכלים לאסלה. בשבע השנים האחרונות מובילה עלבד את המהפכה הנוכחית בענף: מעבר לנייר טואלט מתכלה לח. עלבד ושותפיה פיתחו טכנולוגיה חדשנית לייצור נייר שמתפרק ונשטף באסלה, הנמכר תחת שם המותג “הידרופיין” (Hydrofine). המפעל המתקדם הוקם בדימונה, כחלק מחזון ציוני ליצור מקומות תעסוקה לתושבי הדרום.
בימים אלה עמלים בעלבד על פיתוח מגוון מוצרים עתידיים וביניהם מגבונים למכונות כביסה, להגנה מיתושים ולטיפוח הפנים, ומגבונים ייעודיים לחולי סוכרת.

Moist Wipes: Greener Cleaning

Product: Multipurpose Moist Nonwoven and Paper Wipes
Company: Albaad Massuot Yitzhak Ltd.
Start of Development: 1985

סימנייה