דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

כרטיס הצפנה חכם: טלוויזיה לצפייה פרטית

המוצר: טכנולוגיית הרשאה מאובטחת אישית
המפתח: פרופ' עדי שמיר חברה: NDS (בהמשך סיסקו)
תחילת הפיתוח: 1987

דרך ארוכה עשתה הטלוויזיה שלנו מאז ימי הערוץ היחיד ועד ימינו, כשבאפשרותנו להקליט תוכניות, להריץ קדימה ואחורה ולא להחמיץ תוכניות מקבילות. כל זאת התאפשר בזכות טכנולוגיית ההרשאה המאובטחת אישית שפיתחה חברה ירושלמית קטנה, שהפכה לתאגיד בינלאומי המוכר בכל העולם.
הרעיון נולד כאשר איל ההון והתקשורת רופרט מרדוק חיפש דרך לאבטח העברות מטבע בעולם הדיגיטלי. בפגישה עם פרופ' עדי שמיר ממכון ויצמן, עניין אותו פרופ' שמיר באלגוריתם שפיתח, RSA, המאפשר הצפנה פשוטה במעין מפתח ציבורי, שרק בעליו יכול לפענח אותו. יחד עם מרדוק ועם מכון ויצמן הקים שמיר את חברת ניוז דאטה-קום שבהמשך הפכה לניוז דאטה סיסטמס (NDS) וכיום היא חלק מחברת סיסקו.
את הכרטיס החכם אפשר לקודד בכתובת ייחודית, והוא מאפשר לחברת שידורים להוריד הרשאות ספציפיות. המוצר קטן וזול וניתן לשליפה ולהחלפה, ואפשר לעדכן אותו ולהחליף את מנגנון האבטחה במקרה שייפרץ. טכנולוגיית ההצפנה הייחודית ופורצת הדרך שינתה את עולם אבטחת המידע וההצפנה ואפשרה לצופים לרכוש תוכניות ספציפיות, בשיטה המכונה "שלם וצפה", במקום להיות תלויים בחבילת שידור מונוליטית. כמו כן, הטכנולוגיה אפשרה לספקי השידורים לבטל כרטיס שלגביו קיים חשד לשימוש לרעה. הפיתוח החליף את החומרה היקרה והמסורבלת שהיתה בשימוש עד אז לפענוח שידורי טלוויזיה.
שיטת ההצפנה נמצאת בבסיס כל המכשירים המרושתים שבהם אנו משתמשים היום – טלפונים חכמים, מכשירי טאבלט מחוברים, סחר אלקטרוני, וידיאו על פי דרישה (VOD) והאינטרנט של הדברים. בפיתוח זה של יחידת אבטחה זולה הניתנת לשליפה ולהחלפה, חוללה NDS מהפכה בעולם תקשורת ההמונים ובכך אפשרה לתעשייה כולה לצמוח ולהבטיח את רווחיותה. פרופ' שמיר זכה בפרסים רבים על עבודתו וב-2002 הוענק לו ולשותפיו פרס טיורינג - הפרס היוקרתי ביותר במדעי המחשב, הנחשב מקביל לפרס נובל.

בתמונה: אנשי קבוצת NDS מקבלי פרס ה"אמי" לטכנולוגיה והנדסה לשנת 1996 , על פיתוח ויישום טכנולוגיה לאבטחת והצפנת שידורי טלוויזיה ביתיים.

NDS: Security on a Card

Product: Personalized Addressable Security
Developer: Prof. Adi Shamir Company: NDS (later Cisco)
Start of Development: 1987

סימנייה