דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

כפל הדיבור: מהפכה תקשורתית

המוצר: מערכת להגדלת מספר שיחות בקו אנלוגי
המפתחים: יהושע פיאסצקי, איציק דנה, שרגא אליאב, אהרון שגב החברה: ECI
שנת רישום הפטנט: 1977

גם מי שנולד אחרי שנות השבעים ראה בוודאי, באחד הסרטים הישנים, מרכזנית טלפונים הנועצת ושולפת במהירות מסחררת את קווי התקשורת כדי לקשר בין אנשים. מהפכת התקשורת העולמית, שפרצה במהלך שנות השבעים, והביקוש הגובר לחבר בין אנשים ברחבי העולם, הצריכו טכנולוגיה חדשה – כזו שתאפשר שימוש יעיל יותר בקווי הטלפון, שעד אז היו בעלי קיבולת של שיחה בודדת בלבד לכל קו. מערכת כפל הדיבור (TLD) שפיתחה חברת ECI הישראלית, סיפקה את המענה ושינתה את פני עולם התקשורת.
הדגם שבנתה ECI פותח במקור לחיל הקשר במטרה לערבל שיחות טלפון. הפיתוח אִפשר להכפיל את מספר השיחות על הקווים האנלוגיים, תוך ניצול הקיבולת הקולית שעמדה אז על 37% בלבד, באמצעות זיהוי רגעי השקט בשיחות (בתדר) והעברתם לשיחות נוספות.
ב-1983 נרשמה פריצת דרך עסקית ראשונה של מערכת כפל הדיבור, בחתימת חוזה עם רשות הדואר הגרמנית. הדיגיטליזציה המואצת בציוד המשדֵרים והמרכזיות דרבנה את ECI לפתח את המוצר ולהתאימו לפניו המשתנות של עולם התקשורת. החברה פיתחה טכנולוגיה דיגיטלית שהרחיבה את קיבולת הקווים אף יותר, וקיבלה בהתאם את השם DTX (Digital Trunk Expander). טכנולוגיה זו עמדה מאוחר יותר בבסיס פרויקט TAT8 – כבל התקשורת הפיבראופטי התת-ימי החוצה את האוקיינוס האטלנטי.
לאחר שפרצה דרך ביבשה וחצתה ימים, הגיע הדור הבא של טכנולוגיית כפל הדיבור לחלל: הטכנולוגיה החדשנית המכונה DCME דוחסת תשדורת קולית באמצעות מכשיר המותקן בכל קצה של חיבור ארוך-טווח (לרוב לוויין תקשורת או כבל תקשורת תת-ימי), ומאפשרת חמש שיחות במקביל בכל קו. הודות לכך הפכה DCME לתשתית חיונית ויעילה במיוחד למערכות תקשורת לוויינית המשמשת ספקי תקשורת ציבוריים, לשידור נתונים ולביצוע שיחות קוליות ברחבי העולם.
פרויקט כפל הדיבור הוכר כבר בשנת השישים כפורץ דרך ומשמעותי בעולם התקשורת וזכה באותות הצטיינות על התרומה המשמעותית שהביא לאנושות.

Line Doubler: Communications Revolution

Product: System for Increasing Analog Telephone Line Capacity
Developers: Joshua Piasetzky, Itzik Dana, Shraga Eliav, Aharon Segev
Company: ECI Year of Patent: 1977

סימנייה