דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

ונוס: רחוק מהעין, קרוב ללב

המוצר: לוויין לחקר הסביבה
המפתחים: התעשייה האווירית בשיתוף אלביט ורפאל
תחילת הפיתוח: 2005

ב 2- באוגוסט 2017 שוגר לחלל ונוס, הלוויין הישראלי הראשון למטרות ניטור חקלאי וחקר הסביבה. ונוס הוא תוצר הדגל של מיזם משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הצרפתית (CNES). זהו הלוויין הישראלי האזרחי הראשון.
הלוויין נבנה בתעשייה האווירית בשיתוף אלביט, שפיתחה את הטלסקופ, ורפאל, שפיתחה את מערכת ההנעה. הלוויין נכנס למסלול מסונכרן שמש בגובה של 720 ק"מ ונמצא בשלב של בדיקות וכיול לפני שייהפך למבצעי.
ללווייני חקר סביבה חשיבות עולה בעיקר לאור בעיות הסביבה של כדור הארץ. ונוס עוקב אחר 110 אתרים שונים מהחלל ומנטר את מצבם מבחינת קרקע, צמחייה, ייעור, חקלאות, איכות מקווי מים ועוד.
הלוויין מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים על פני כדור הארץ ב-12 אורכי גל, בהם כאלה שאינם נראים לעין. הוא מצלם שטחים קבועים בישראל וברחבי העולם ומספק לחוקרים עשרות תמונות מדי יום, שכל אחת מהן מכסה כ 760- קמ"ר. כאשר ונוס חולף מעל ישראל, הוא מצלם שלושה פסי צילום לאורכה - הגליל, מישור החוף והנגב - הכוללים את מרבית הפארקים הלאומיים, שמורות הטבע, היערות והתחנות האקולוגיות בישראל. בהמשך יועמדו התמונות לטובת חוקרים באוניברסיטאות, רשויות ממשלתיות ומכוני מחקר.
ונוס מקיף את כדור הארץ 29 פעמים תוך 48 שעות ומספק תמונות פעם ביומיים מאותן זוויות צילום. הצילומים מאפשרים לזהות שינויים תכופים בצמחייה, בקרקע, בחופים, בגופי מים פנים יבשתיים ובאטמוספירה.
תכונותיו הייחודיות מקנות לו יתרון על פני לווייני סביבה אחרים הפועלים כיום בחלל.
לוונוס יש גם משימה טכנולוגית ראשונה מסוגה: הוכחת היתכנות מערכת הנעה חשמלית מבוססת פלזמה שפותחה על ידי רפאל. שימוש במערכת זו צפוי לחסוך בדלק ובמשקל הלוויין.

Venus: Out of Sight but in Mind

Product: Environmental Research Satellite
Developers: Israel Aerospace Industries together with Elbit, Rafael
Start of Development: 2005

סימנייה