דילוג לתוכן

חדשנות ישראלית

חזרה

בייביסנס: שומרים על תינוקות ברחבי העולם

המוצר: מוניטור תנועה ונשימה ללא מגע ישיר
המפתחים: ויקטור יותם ז"ל וחיים שטלריד החברה: הייסנס
תחילת הפיתוח: 1991

בישראל הבייביסנס אמנם נמנה עם המוצרים החיוניים שיש לרכוש לקראת לידת תינוק, אך לא רבים יודעים כי זוהי המצאה ישראלית.
הבייביסנס, שנועד להתמודד עם בעיה רפואית של מעקב אחר סימני חיים, הומצא על ידי מהנדס אלקטרוניקה (ויקטור יותם ז"ל) ומנהל פיתוח טכני (חיים שטלריד) שנענו לאתגר שהציב בפניהם רופא מרדים.
הרופא סיפר על העלות הגבוהה של מכשירים המשמשים למעקב אחר סימני חיים בסיסיים כמו דופק ונשימה ועל הקשיים הכרוכים בחיבורם לחולים. השניים החליטו לנסות ולהמציא מוצר כזה, שיהיה בו-זמנית לא פולשני ולא יקר.
אחרי לבטים, עלה הרעיון של שימוש בדיסקה פיאזואלקטרית בקוטר 35 מ"מ שתשמש כגלאי של תנועה ונשימה. דיסקה זאת מפיקה פולס חשמלי כאשר מעוותים אותה, ולהיפך - כאשר מעבירים בה זרם, היא מתעוותת.
כך נולד הרעיון של גלאי, שבתחילת הניסויים היה עשוי מברזל, לאחר מכן מעץ, ולבסוף מפלסטיק. הגלאי הונח מתחת למזרן, כאשר שטח המגע הגדול מגביר את היכולת לקלוט תנועה ונשימה דרכו.
הרעיונות של הגדלת טווח הגל ומיקום הדיסקה הפכו לפטנט עולמי ששינה את עולם הניטור הפיזיולוגי. לראשונה פותח מוצר שביצע ניטור סימני חיים ללא מגע ישיר.
השימוש שנבחר לטכנולוגיה החדשה היה לזהות ולהתריע על הפסקת נשימה אצל תינוקות רכים, שעלולה לגרום לתסמונת מוות בעריסה. תסמונת זו היא גורם מרכזי למותם של אלפי תינוקות מתחת לגיל שנה בעולם. הניסוי הקליני נערך בתינוקייה בבית החולים קפלן. המוצר הרפואי נבדק בהרחבה ואושר בהמשך בארצות הברית, באירופה ועוד.
את עבודת השיווק הראשונית ביצע השדרן המיתולוגי חיים יבין, שדיווח במהדורת החדשות על ההמצאה הישראלית המעניינת.
כיום הבייביסנס נמצא בשימוש בבתים ובמוסדות רפואיים ביותר מ-30 מדינות ומשווק חברות-בנות ומפיצים בלעדיים. החברה מנצלת את המומחיות והידע שנצברו לפיתוח מוצרי ניטור בריאות שונים. מוצרי החברה, והבייביסנס בתוכם, מיוצרים בישראל.

Babysense: Minding Babies All Over the World

Product: Non-Contact Movement and Breathing Monitor
Developers: Victor Yotam and Haim Shtalryd Company: Hisense
Start of Development: 1991

סימנייה